Programa de Pregatire si Examinare

Roku Kyu
Roku Kyu
Go Kyu
Go Kyu
Yon Kyu
Yon Kyu
San Kyu
San Kyu
Ni Kyu
Ni Kyu
Ik Kyu
Ik Kyu
Shodan
Shodan
Nidan
Nidan
Sandan
Sandan
Yondan
Yondan
Godan
Godan
Rokudan
Rokudan

Anexe

Anexa
Directii de Pregatire si Criterii Examinabile
Anexa 1
Terminologie
Anexa 2
Descrierea Si Clasificarea Atacurilor
Anexa 3
Eticheta Si Ceremonial
Anexa 4
Originile Artelor Martiale
Anexa 4
Obligatiile Practicantului de Arte Martiale
Anexa 6
Principii De Baza
Anexa 7
Istoricul Jujutsu
Anexa 8
Cunostinte Despre Legitima Aparare
Anexa 9
Puncte De Atac Asupra Corpului Uman
Anexa 10
Glosar De Arte Martiale
Anexa 11
KATA
Anexa 12
Grade Si Titluri In Artele Martiale
Anexa 13
Arme Specifice Artelor Martiale
Anexa 14
Tehnici De Lupta Cu Arme
Anexa 15
Strigatul De Lupta [KIAI]
Anexa 16
Accidente In Artele Martiale
Anexa
Bibliografie
  • Pentru moment, nu toate paginile, traducerea completa si in special grafica exemplificativa a tehnicilor nu au fost inca incarcate dar lucram sa rezolvam acest aspect cat mai curand posibil.

Cu toate ca Jujutsu, aceasta straveche arta martiala a fost transmisa pana la noi prin metoda directa de predare, de la maestru la elev, realitatile actuale ne impun o atitudine deschisa fata de metodele moderne de structurare a informatiei si planificare a procesului de invatare si verificare.

Avand in vedere acestea, am alcatuit programa de antrenament si examinare, din dorinta de a dispune de un instrument eficient pentru initierea si perfectionarea practicantilor de Jujutsu.

Am da dovada de o gandire obtuza sau de un mod de practicare prea inchis  in tiparele vechi, ce impuneau secretizarea tehnicilor proprii sau respingerea invataturilor altei scoli pentru a-si izola adeptii de influentele din afara, daca nu am completa programa originala de Jujutsu cu tehnici ce si-au probat eficienta de-a lungul timpului.

Astfel, am completat programa cu tehnici de lovire si blocare din Karate, cu tehnici de aruncare din Judo sau cu tehnici de lupta la sol din Jiu Jitsu Brazilian, acordandu-le locul cuvenit, de parte componenta a oricarei arte martiale cu pretentii de eficacitate.

Pregatirea si examinarea elevilor este structurata pe mai multe directii principale. Pe rand sunt enumerate tehnicile din diferite categorii: pozitii si deplasari, lovituri directe si indirecte cu mana, lovituri cu picioarele, blocaje, scoala caderii, aruncari, lupta la sol, apararile in picioare, tot patrimoniul de tehnici al Rekigan Jujutsu.

Pe langa acestea sunt evaluate pregatirea fizica, kata, capacitatea de a face fata unei lupte si cunostintele de baza pentru utilizarea unor arme simple precum: baston scurt, baston lung, tonfa si nunchaku. O parte dintre aceastea incep sa fie studiate abia dupa obtinerea centurii negre.

- coperta 2011 -

Poate va surprinde capitolul teoretic Riron. Incercam astfel sa oferim o baza cat mai solida de cunostinte despre Jujutsu si arte martiale in general. Acest lucru este necesar pentru ca din punctul de vedere al artelor martiale traditionale, fiecare practicant este un viitor instructor, iar instructorii trebuie sa aiba o pregatire completa, inclusiv o cultura de specialitate solida.

- 2003 -

O intreaga directie de pregatire, structurata complex, este dedicata procedeelor de aparare in picioare Tachi Ukete. In aceasta sectiune vor fi predate si ulterior examinate, Formele Ideale si Cazurile Particulare.

Ce sunt Formele Ideale?

O categorie larga de tehnici, din care voi da cateva exemple: Kote Gaeshi, Seoi Nage, Shiho Nage. Denumirile acestor tehnici au fost stabilite folosind terminologia japoneza avuta la dispozitie in diferite surse. Sunt tehnici care pot fi aplicate contra o plaja foarte larga de atacuri. Nu putem spune ca se pot aplica oricarui tip de atac, dar in general pot fi folosite impotriva unui numar impresionant de atacuri posibile. Acest tip de tehnici, cu o larga aplicativitate, au fost denumite forme ideale.

Ce sunt Cazurile Particulare?

In contrast cu Formele Ideale, o alta categorie de tehnici sunt aplicabile doar impotriva unei variante specifice de atac. In aceste cazuri, constructia tehnicii de aparare ar putea fi foarte greu folosita in alta situatie. Pentru aceasta categorie de tehnici am folosit denumirea Cazuri Particulare.

A treia parte a acestei sectiuni are ca obiectiv pregatirea practicantului pentru diferitele situatii in care ar putea aplica tehnicile invatate in primele doua sectiuni. Randori este o proba in care elevul va aplica tehnicile contra atacuri a caror succesiune nu o cunoaste si in situatii progresiv dezavantajoase pentru el. Astfel se simuleaza situatii posibile in care poate fi pus.

Incepand cu kyu 4 (centura portocalie), primul test pentru obtinerea unui grad nou este “verificarea cunostintelor pentru gradatia deja obtinuta”. La prima cerinta a acestei probe “greseli in examinarea anterioara”, candidatul trebuie sa prezinte din nou, fara greseli, tehnicile pe care nu le-a executat complet satisfacator in cadrul examinarii pentru gradul anterior.  Urmatoarea cerinta “tehnici impuse” necesita ca elevul sa execute fara greseala, tehnici alese aleatoriu de catre examinator dintre cele examinate pentru ultimul grad obtinut. A treia etapa a acestui test variaza in functie de grad, in principiu fiind teste care evidentiaza pregatirea pedagogica ale candidatului si cunostintele acestuia despre organizarea si conducerea antrenamentului.

Am observat elevii care au depasit examenul pentru un grad, uneori neglijeaza respectivele tehnici, axandu-se in special pe cele pentru urmatoarele grade. Fiind inca la inceputul pregatirii lor, cunostintele nu sunt fixate bine in memorie. Examenul pentru Shodan (centura neagra 1 dan), care este in cea mai mare parte o recapitulare completa a cunostintelor asimilate pentru centurile colorate, a relevat elevi care aveau probleme tocmai la unele din tehnicile pe care le prezentasera cu succes in examenele anterioare. Astfel am introdus aceste verificari la fiecare grad, pentru a asigura corectarea greselilor dar si mentinerea interesului constant pentru toate tehnicile din programa, indiferent daca au fost prezentate in cadrul unui examen deja.

Programa este impartita in trei sectiuni mari: mudansha, continand cunostintele necesare primelor grade (6-1 kyu), yudansha, programa pentru gradele shodan-rokudan (1-6 dan) si anexele care contin in special subiectele teoretice.

- coperta 1999 -

In formele lor originale artele martiale nu au avut grade sau centuri colorate. Acordarea de centuri colorate (grade) pentru indicarea nivelului de pregatire a aparut odata cu Judo. In alte arte martiale nu s-au acordat gradatii decat incepand cu anii ’60. Prima organizare pe kyu-uri prevedea doar doua culori pentru acestea. Pentru gradele 6-4 kyu, culoarea alba, iar pentru 3-1 kyu, culoarea maro.

- capturi de ecran ale vechiului forum Ichiban-Ryu -

Alegerea culorilor diferite pentru fiecare centura apartine maestrului Jigoro Kano fondatorul Judo-ului, care nu a facut altceva decat sa preia unele aspecte din viata sociala japoneza a vremii sale. Societatea si cultura japoneza erau foarte patrunse de ideea apartenentei la diverse clase sau caste, de ideea ierarhiei sociale, astfel alegerea unei centuri drept simbol era foarte naturala.

Fiecare stil si arta martiala are propriile grade, dar exista o structura asemanatoare. Pentru Jujutsu, Aikido, Judo si Karate, grupa primelor grade se numeste Mudansha (fara dan), centurile negre de la 1 dan pana la 4 dan se numesc Yudansha si in final, de la 5 dan in sus poarta denumirea Kodansha.

Revenind la alcatuirea programei, pentru o buna sistematizare a tehnicilor s-a recurs la gruparea lor in cinci grade (kyu – centuri colorate), ceea ce permite o insusire gradata a acestora. Exista si kyu 6 (centura alba), dar in cele mai multe cazuri acesta este gradul care se acorda din start oricarui nou practicant. In programa de fata exista cunostinte ce urmeaza a fi examinate inclusiv la nivelul kyu 6, totusi acestea sunt putine si simple, nefiind decat un test care astfel marcheaza debutul pregatirii in artele martiale.

Nu s-au stabilit intervale fixe de pregatire intre grade. Fiecare invata in ritmul sau, dar in practica s-a dovedit ca intre 3 si 6 luni au fost in general suficiente pentru asimilarea cunostintelor necesare obtinerii unei centuri colorate. Elevii sunt permanent stimulati sa se pregateasca, promovarea unui examen fiind o dovada clara a avansului inregistrat in pregatire.

Programa fiecarui grad este conceputa ca un ansamblu de probe, aparand vizibila structura progresului pe baza principiului “treapta dupa treapta”. Procedeele tehnice sunt ordonate “de la simplu la compus” dar si pe baza asemanarii lor. La fel ca si la constructia unei case, in artele martiale este necesara mai intai o fundatie solida. Ar fi nepotrivit sa se predea procedee de aparare complexe, unui elev care nu stapaneste inca bine elementele tehnice de baza.

Tehnicile asemanatoare au fost grupate impreuna. De exemplu, procedeele Ude Osae si Ude Nobashi la o prima vedere sunt asemanatoare. Daca in primele variante ale programei au fost atribuite fiecare altui grad, asta a condus la confuzii. Fiind asemanatoare nu se reusea intotdeauna deosebirea lor, se cerea prezentarea unuia dintre ele dar era demonstrat celalalt. Solutia a fost pozitionarea lor in cadrul programei pentru acelasi grad, asta a dus la invatarea clara a deosebirilor dintre ele, elevul prezentandu-le in cadrul aceluias examen.

In mod normal, intre 3 si 5 ani de practica constanta permit atingerea nivelului necesar obtinerii centurii negre 1 dan. Aceasta este momentul in care un practicant cunoaste si stapaneste tehnicile de baza.

Mai departe, in programa pentru gradele dan se vor invata tehnici pentru care este necesar un nivel inalt de precizie in executie. Pentru ca de la acest nivel tehnicile baza sunt bine cunoscute, incepe predarea contratehnicilor si a variantelor subtile a unor tehnici de baza. Elevul ajuns la acest nivel va gandi singur combinatii tehnice iar probele pedagogice vor fi complexe.

Puteti viziona inregistrarea unui examen pentru gradul Shodan (centura neagra 1 dan), pusa la dispozitie prin amabilitatea lui sensei Bugalete. Examenul s-a desfasurat pe durata a sapte antrenamente (13-27 aprilie 2007),  insumand mai mult de 10 ore de inregistrare.

- 2015 -

Materialul video a fost montat pastrand partile relevante pentru tehnicile din programa. Au fost eliminate partile mai putin folositoare in situatia de fata, de exemplu rezolvarea in scris a subiectelor teoretice sau proba pedagocica, astfel incat durata materialului video sa fie redusa cat mai mult.

Va rugam sa aveti in vedere ca aceasta inregistrare nu a fost facuta avand in minte o publicare ulterioara, a fost realizata doar pentru arhiva personala. Calitatea si unghiul filmarii lasa de dorit dar poate fi o buna exemplificare a desfasurarii unui examen.